συλλογικες Διαπραγματευσεισ
Ρύθμιση και Επέκταση Συστήματος Συλλογικής Αυτονομίας/ Προτεραιοποίηση Συλλογικών έναντι Νομοθετικών Ρυθμίσεων (Επίπεδα, Χρόνος και Ισχύς Όρων ΣΣΕ, Συρροή ΣΣΕ, Αρχή Ευνοϊκότερης Ρύθμισης, Επεκτασιμότητα, Ίδρυση ΟΜΕΔ και Διαδικασία Επίλυσης Συλλογικών Διαφορών)
•ΣΣΕ: Προσδιορισμός επιπέδων διαπραγμάτευσης και σύναψης ΣΣΕ (ΕΓΣΣΕ, κλαδικές, εθνικές/τοπικές ομοιοεπαγγελματικές, επιχειρησιακές) με την ΕΓΣΣΕ να αποτελεί το κατώτατο όριο των όρων/διατάξεων όλων των ΣΣΕ Άρθρο 3(1/2)
•ΟΜΕΔ: Θέσπιση δικαιώματος απεργίας εργαζομένων κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων/μεσολάβησης/διαιτησίας Άρθρο 4(6)
•ΣΣΕ: Δικαίωμα υπογραφής ΣΣΕ έχουν οι εργοδότες που απασχολούν τουλάχιστον 50 εργαζόμενους Άρθρο 6(1β)
•ΣΣΕ Διάρκεια: Ελάχιστη διάρκεια το ένα έτος χωρίς μέγιστο όριο (και αορίστου χρόνου) Άρθρο 9(1)
•ΣΣΕ Περίοδος Χάριτος: Υποχρεωτική ισχύς κανονιστικών όρων ΣΣΕ για έξι μήνες μετά τη λήξη και για στους νεοπροσλαμβανόμενους στη διάρκεια του εξαμήνου/ Άρθρο 9(4)
•ΣΣΕ Αρχή ευνοϊκότερης ρύθμισης: κατά τη συρροή συμβάσεων ισχύει η αρχή της εφαρμογής των ευνοϊκότερων για τους εργαζόμενους διατάξεων/ Άρθρο 10(1)
•ΣΣΕ: Κλαδική ή επιχειρησιακή υπερισχύει ομοιοεπαγγελματικής/ Άρθρο 10(2)
•ΣΣΕ Επεκτασιμότητα: Με απόφασή του, ο Υπ. Εργασίας (μετά από γνωμοδότηση Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας) μπορεί να επεκτείνει και να κηρύξει γενικώς υποχρεωτική για όλους τους εργαζόμενους του κλάδου/ επαγγέλματος ΣΣΕ που δεσμεύει εργοδότες που απασχολούν το 51% των εργαζόμενων το κλάδου/επαγγέλματος Άρθρο 11(2)
•ΟΜΕΔ: Προσφυγή σε Μεσολάβηση από οποιοδήποτε από τα δυο μέρη Άρθρο 15(1)
•ΟΜΕΔ: Μονομερής προσφυγή σε διαιτησία εφόσον το άλλο μέρος έχει αρνηθεί τη μεσολάβηση και μονομερής προσφυγή εργαζομένων εφόσον αποδέχονται την πρόταση του μεσολαβητή που απορρίπτει ο εργοδότης (σε αυτήν την περίπτωση αναστολή δικαιώματος απεργιών για 10 ημέρες) Άρθρο 16(1)
•Ίδρυση ΟΜΕΔ (Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας) Άρθρο 17(1)
•Ισχύς νόμου και για εργαζόμενους σε ΝΠΙΔ, σε ΝΠΔΔ και ΟΤΑ Άρθρο 19
Παρέμβαση σε Συλλογική Αυτονομία με Νομοθετικό Καθορισμό Αποδοχών στο Δημόσιο (Μονομερείς Μειώσεις)
•ΣΣΕ Κατάργηση Μισθολογικών Όρων: Μονομερείς μειώσεις 12% αποδοχών εργαζομένων σε ΝΠΔΔ/ΟΤΑ (εκτός από επιδόματα οικογενειακής κατάστασης, εξέλιξης, ανθυγιεινής/επικίνδυνης εργασίας και μεταπτυχιακού τίτλου). Μείωση κατά 30% επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα, Αδείας Άρθρο 1(2)
•ΣΣΕ Κατάργηση Μισθολογικών Όρων: Μονομερείς μειώσεις 7% αποδοχών εργαζομένων σε ΝΠΙΔ που ανήκουν/ επιχορηγούνται σε/από κράτος μειώσεις (εκτός από επιδόματα οικογενειακής κατάστασης, εξέλιξης, ανθυγιεινής/επικίνδυνης εργασίας και μεταπτυχιακού τίτλου). Μείωση κατά 30% επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα, Αδείας. Άρθρο 1(5)
•ΣΣΕ Κατάργηση Μισθολογικών Όρων: Πάγωμα αποδοχών εργαζομένων σε όλες τις κατηγορίες δημοσίου Άρθρο 3(1)
Α Μνημόνιο. Αποκέντρωση Συστήματος ΣΣΕ με Δυνατότητα Εξαιρέσεων από Υψηλότερης Βαθμίδας ΣΣΕ. Παρέμβαση σε Συλλογική Αυτονομία με Νομοθετικό Καθορισμό Αποδοχών στο Δημόσιο (Περαιτέρω Μονομερείς Μειώσεις)
•ΣΣΕ Αποκέντρωση Συστήματος: Οι όροι των ομοιοεπαγγελματικών/ επιχειρησιακών ΣΣΕ μπορούν να αποκλίνουν από όρους κλαδικών ΣΣΕ και από ΕΓΣΣΕ και οι όροι των κλαδικών από όρους ΕΓΣΣΕ Άρθρο 2(7)
•ΣΣΕ Κατάργηση Μισθολογικών Όρων: Μονομερείς μειώσεις 8% αποδοχών εργαζομένων σε ΝΠΔΔ/ΟΤΑ Άρθρο 3(1)
•ΣΣΕ Κατάργηση Μισθολογικών Όρων: Μονομερείς μειώσεις 3% αποδοχών εργαζομένων σε ΝΠΙΔ που ανήκουν/ επιχορηγούνται σε/από κράτος ή επιχορηγούνται μειώσεις (εκτός από επιδόματα οικογενειακής κατάστασης, εξέλιξης, ανθυγιεινής/επικίνδυνης εργασίας και μεταπτυχιακού τίτλου). Άρθρο 3(4)
•ΣΣΕ Κατάργηση Μισθολογικών Όρων: Οριζόντια μείωση σε επιδόματα Χριστουγέννων 500€, Πάσχα 250€, αδείας 250€ Άρθρο 3(6)
Παρέμβαση σε Αρμοδιότητες ΟΜΕΔ/ Χωρίς Νομική Ισχύ οι Διαιτητικές Αποφάσεις που Προβλέπουν Αυξήσεις Πέραν των Αυξήσεων της ΕΓΣΣΕ
•ΟΜΕΔ: Οι Διαιτητικές και Μεσολαβητικές Αποφάσεις (ΟΜΕΔ) δεν έχουν νομική ισχύ αν προβλέπουν αυξήσεις για το 2010 και το πρώτο εξάμηνο του 2011. Οι αποφάσεις από 1/07/2011 έως 31/12/2012 πρέπει να περιορίσουν τις ενδεχόμενες αυξήσεις στα οριζόμενα από την ΕΓΣΣΕ επίπεδα με μια αύξηση αντίστοιχη με το ποσοστό ετήσιας μεταβολής του πληθωρισμού της Ευρωζώνης Άρθρο 51
Παρέμβαση σε Συλλογική Αυτονομία με Νομοθετικό Καθορισμό Αποδοχών στο Δημόσιο (Περαιτέρω Μονομερείς Μειώσεις). Αποκέντρωση Συστήματος ΣΣΕ με Εισαγωγή Ειδικών Επιχειρησιακών. ΟΜΕΔ: Παραχώρηση Δυνατότητας Προσφυγής στη Διαιτησία και σε Εργοδότες μετά την Έκδοση Απόφασης του Μεσολαβητή. Περιορισμός Διαιτησίας σε Καθορισμό Βασικού Μισθού/ Ημερομισθίου και Όχι Άλλων Αποδοχών
•ΣΣΕ/ Κατάργηση Μισθολογικών Όρων: Μονομερείς μειώσεις 10% αποδοχών εργαζομένων σε ΝΠΙΔ (εκτός από επιδόματα οικογενειακής κατάστασης, ανθυγιεινής/επικίνδυνης εργασίας και επιδομάτων εορτών έως το ποσό των 1800€ τον μήνα) Άρθρο 2(18)
•ΣΣΕ/ Εισαγωγή Ειδικών Επιχειρησιακών ΣΣΕ: Με ειδική επιχειρησιακή ΣΣΕ, οι αποδοχές και οι συνθήκες εργασίας είναι δυνατόν να αποκλίνουν από αυτές της αντίστοιχης κλαδικής ΣΣΕ και όχι πάντως κατώτερα από το επίπεδο της ΕΓΣΣΕ Άρθρο 13
•ΟΜΕΔ: Η προσφυγή στη διαιτησία μπορεί πλέον να γίνει είτε μέσω συμφωνίας των μερών ή μονομερώς, υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) από οποιοδήποτε μέρος, εφόσον το άλλο μέρος αρνήθηκε τη μεσολάβηση, ή
β) από οποιοδήποτε μέρος μετά τη υποβολή της πρότασης μεσολάβησης, εφόσον και τα δύο μέρη προσήλθαν και συμμετείχαν στη διαδικασία μεσολάβησης Άρθρο 16(1)
•ΟΜΕΔ:Η προσφυγή στη διαιτησία περιορίζεται στον καθορισμό βασικού ημερομισθίου ή/και βασικού μισθού. Για τα λοιπά θέματα μπορεί να συνεχιστεί οποτεδήποτε η συλλογική διαπραγμάτευση προκειμένου να συναφθεί συλλογική σύμβαση εργασίας Άρθρο 16(3)
•ΟΜΕΔ: Ο διαιτητής μελετά την οικονομική κατάσταση και την εξέλιξη της ανταγωνιστικότητας της παραγωγικής δραστηριότητας, στην οποία αναφέρεται η συλλογική διαφορά Άρθρο 16(5)
•ΟΜΕΔ: Στις περιπτώσεις προσφυγής στη διαιτησία (από οποιοδήποτε μέλος) αναστέλλεται η άσκηση του δικαιώματος της απεργίας για διάστημα δέκα ημερών από την ημέρα προσφυγής Άρθρο 16(8)
Αποκέντρωση Συστήματος ΣΣΕ: Παραχώρηση Δυνατότητας Σύναψης Επιχειρησιακών ΣΣΕ και α) από Εργοδότες με Λιγότερους από 50 Εργαζόμενους β) από Ενώσεις Προσώπων. Προσωρινή Αναστολή Αρχής Ευνοϊκότερης Ρύθμισης και Επεκτασιμότητας
•ΣΣΕ/ Αποκέντρωση Συστήματος: Παραχώρηση δυνατότητας σε όλες τις επιχειρήσεις (και σε εκείνες με λιγότερο από 50 εργαζόμενους) σύναψης επιχειρησιακών ΣΣΕ από «Ενώσεις Προσώπων» (με τη συμμετοχή των 3/5 των εργαζομένων) Άρθρο 37(1)
•ΣΣΕ/ Αποκέντρωση Συστήματος: Επιχειρησιακή ΣΣΕ μπορεί να συναφθεί από εργοδότες ανεξαρτήτως αριθμού εργαζομένων Άρθρο 37(3β)
•ΣΣΕ/ Αρχή ευνοϊκότερης ρύθμισης: Προσωρινή αναστολή αρχής ευνοϊκότερης ρύθμισης για επιχειρησιακές ΣΣΕ: Οι επιχειρησιακές ΣΣΕ υπερισχύουν των κλαδικών αλλά όχι της ΕΓΣΣΕ για όσο διαρκεί το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής Άρθρο 37(5)
•ΣΣΕ/ Επεκτασιμότητα: Προσωρινή αναστολή επεκτασιμότητας κλαδικών/ ομοιοεπαγγελματικών ΣΣΕ για όσο διαρκεί το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής Άρθρο 37(6)
(Εκδόθηκε Κατ’ Εξουσιοδότηση του Ν.4046/2012/ Β Μνημόνιο). Νομοθετικός Καθορισμός Εθνικού Κατώτατου Μισθού/ Παράκαμψη Κοινωνικών Εταίρων. Κατάργηση Δυνατότητας Σύναψης ΣΣΕ Αορίστου Χρόνου. Υποχρεωτική Λήξη ΣΣΕ στις 14/02/2013 ή με Συμπλήρωση 3 Ετών από Σύναψη. Μείωση Περιόδου Χάριτος Λήξασας ΣΣΕ. Περιορισμός Μετενέργειας Μόνο σε Βασικό Μισθό και Επιδόματα Ωρίμανσης, Τέκνων, Επικινδυνότητας, Σπουδών. ΟΜΕΔ: Κατάργηση Μονομερούς Προσφυγής στη Διαιτησία. Συνυπολογισμός σε Aπόφαση Οικονομικών Συνθηκών, Ανταγωνιστικότητας, Μοναδιαίου Κόστους Εργασίας και Παραγωγικής Δραστηριότητας Κλάδου. Αναστολή Συντελεστών Ωρίμανσης Προϋπηρεσίας
•ΣΣΕ/ Κατάργηση Μισθολογικών Όρων: Μονομερής μείωση του εθνικού κατώτατου μισθού κατά 22% (και 32 % για τους κάτω των 25 ετών) χωρίς να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων (μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής) Άρθρο 1
•ΣΣΕ/ Διάρκεια: Κατάργηση δυνατότητας σύναψης ΣΣΕ αορίστου χρόνου. Καθορισμός μέγιστης διάρκειας ΣΣΕ τα τρία έτη (η ελάχιστη διάρκεια παραμένει το ένα έτος) Άρθρο 2(1)
•ΣΣΕ: Λήξη όλων των σε ισχύ ΣΣΕ/ΔΑ στις 14/02/2013 ή με τη συμπλήρωση 3 ετών από τη σύναψή τους Άρθρο 2(2/3)
•ΣΣΕ Περίοδος Χάριτος και Μετενέργεια: Μείωση χρόνου υποχρεωτικής παράτασης ισχύος κανονιστικών όρων ΣΣΕ/ΔΑ στους τρείς μήνες μετά τη λήξη τους (από έξι σε Ν1876/1990). Μετενέργεια (μετατροπή από ολική που προέβλεπε ο Ν.1876/1990 σε μερική): Μετά τους τρεις μήνες παραμένει σε ισχύ μόνο ο βασικός μισθός/ημερομίσθιο και τα επιδόματα ωρίμανσης, τέκνων (όχι γάμου), επικινδυνότητας, σπουδών που προβλέπονται στη ΣΣΕ/ΔΑ Άρθρο 2(4)
•ΟΜΕΔ: Κατάργηση μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία, αίτηση μόνο με τη συγκατάθεση και των δυο μερών. [Ωστόσο, η προϋπόθεση της κοινής συμφωνίας των μερών για την προσφυγή στη διαιτησία Άρθρο 3(1) ανακηρύχθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ 2307/2014) αντισυνταγματική ως αντίθετη προς την αρχή της συνταγματικά κατοχυρωμένης συλλογικής αυτονομίας] Άρθρο 3(1)
•ΟΜΕΔ: Κατά την εξέταση της αίτησης ο ΟΜΕΔ πρέπει να λαμβάνει υπόψη οικονομικές συνθήκες, κενό ανταγωνιστικότητας, μοναδιαίο κόστος εργασίας (για όσο διαρκεί το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής) και παραγωγική δραστηριότητα κλάδου Άρθρο 3(3)
•ΣΣΕ/ Μονομερής μείωση αποδοχών: Αναστολή συντελεστών ωρίμανσης στη βάση της προϋπηρεσίας, έως ότου η ανεργία πέσει κάτω από 10% Άρθρο 4
Θέσπιση Διαδικασίας Καθορισμού Εθνικού Κατώτατου Μισθού με Νόμο και Όχι Μέσω Συλλογικής Διαπραγμάτευσης. Περιορισμός Αναγκαίας Συρροής ΕΓΣΣΕ-Λοιπών ΣΣΕ Μόνο Σε Μη Μισθολογικούς όρους. Μονομερής Καθορισμός ΕΚΜ και Πάγωμα Ωριμάνσεων.
•ΕΓΣΣΕ/ Νομοθετικός καθορισμός εθνικού κατώτατου μισθού: Θέσπιση νέου συστήματος καθορισμού νόμιμου κατωτάτου μισθού υπαλλήλων/ ημερομισθίου εργατοτεχνιτών σε ισχύ από 1.4.2013 Υποπαράγραφος ΙΑ.11/ 1
•ΣΣΕ/ Περιορισμός αναγκαίας συρροής ΕΓΣΣΕ-λοιπών ΣΣΕ: Αντικατάσταση πρώτου εδαφίου Άρθρου 8(1) Ν.1876/1990: «Οι εθνικές γενικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας καθορίζουν τους ελάχιστους μη μισθολογικούς όρους εργασίας, που ισχύουν για τους εργαζόμενους όλης της χώρας. Οι μισθολογικοί όροι, ισχύουν μόνο για τους εργαζόμενους που απασχολούνται από εργοδότες των συμβαλλομένων εργοδοτικών οργανώσεων και δεν επιτρέπεται να υπολείπονται του νόμιμου νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.» Υποπαράγραφος ΙΑ.11/ 2(α)
•ΕΓΣΣΕ/ Μονομερής καθορισμός εθνικού κατώτατου μισθού: Καθορισμός εθνικού κατώτατου μισθού/ ημερομισθίου στα επίπεδα της 6ης ΠΥΣ συν προσαυξήσεις στους άνω των 25 ετών: 10% ανά τριετία έως τρεις τριετίες το μέγιστο (μισθωτοί) και 5% ανά τριετία έως έξι τριετίες το μέγιστο (ημερομίσθιο εργατοτεχνιτών). Στους κάτω των 25 ετών προσαύξηση 10% για προϋπηρεσία τριών ετών και άνω (μισθωτοί) και 5%/τριετία έως δύο τριετίες το μέγιστο (ημερομίσθιο εργατοτεχνιτών). Έως ότου η ανεργία διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10% αναστέλλεται η προσαύξηση του νομοθετικώς καθορισμένου νόμιμου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου για προϋπηρεσία που συμπληρώνεται μετά την 14.2.2012 ΙΑ.11/ 3
Θέσπιση Νομοθετικού Καθορισμού Εθνικού Κατώτατου Μισθού και Όχι Μέσω Συλλογικής Διαπραγμάτευσης. Διαδικασία Καθορισμού: Έπειτα από Διαβούλευση με Κοινωνικούς Εταίρους και Συνυπολογίζοντας Κατάσταση Ελληνικής Οικονομίας και Προοπτικές Ανάπτυξης (Παραγωγικότητα, Τιμές, Ανταγωνιστικότητα, Απασχόληση, Ανεργία, Εισοδήματα, Μισθοί)
•ΣΣΕ/ Νέα διαδικασία καθορισμού κατώτατου μισθού: Έπειτα από διαβούλευση κυβέρνησης, εταίρων και εμπειρογνωμόνων μετά το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Το ύψος πρέπει να καθορίζεται λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών, της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών Άρθρο 103 (1/3/4)
•Ένταξη σε Κοινωνικούς Εταίρους ΣΕΤΕ (Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων) Άρθρο 103 (5)
Επαναφορά Μονομερούς Προσφυγής σε Διαιτησία στη βάση της Απόφασης του ΣτΕ (2307/2014)
•ΟΜΕΔ/ Είναι δυνατή η προσφυγή στη διαιτησία μονομερώς στις εξής περιπτώσεις: α) από οποιοδήποτε μέρος, εφόσον το άλλο μέρος αρνήθηκε τη μεσολάβηση, β) από οποιοδήποτε μέρος μετά την υποβολή της πρότασης μεσολάβησης Άρθρο 16(2)
Δ Μνημόνιο. Παράταση Αναστολής Αρχής Ευνοϊκότερης Ρύθμισης και Επεκτασιμότητας Έως Τη Λήξη Του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής
•ΣΣΕ/ Αρχή ευνοϊκότερης ρύθμισης: Έως τη λήξη του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής (και όχι έως τη λήξη του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής που προέβλεπε ο Ν.4024/2011) η επιχειρησιακή ΣΣΕ υπερισχύει σε περίπτωση συρροής με κλαδική ΣΣΕ και πάντως δεν επιτρέπεται να περιέχει όρους εργασίας δυσμενέστερους για τους εργαζόμενους από τους όρους εργασίας ΕΓΣΣΕ Άρθρο 16(1)
•ΣΣΕ/ Επεκτασιμότητα: Η εφαρμογή των διατάξεων των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 11 του Ν.1876/1990 (για επεκτασιμότητα) αναστέλλεται έως το τέλος του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής (και όχι έως τη λήξη του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής που προέβλεπε ο Ν.4024/2011) Άρθρο 16(2)
Επίλυση Συλλογικών Διαφορών. ΟΜΕΔ Συνυπολογισμός Αγοραστικής Δύναμης Μισθών. Μονομερής Προσφυγή σε Διαιτησία από το Μέρος που Δέχεται Μεσολάβηση και Πρόταση Μεσολαβητή όταν το Άλλο Μέρος τα Απορρίπτει
•ΟΜΕΔ: Προσθήκη του συνυπολογισμού της εξέλιξης της αγοραστικής δύναμης των μισθών από μεσολαβητές/διαιτητές Άρθρο 15(1)
•ΟΜΕΔ Μονομερής προσφυγή: Είναι δυνατή η προσφυγή στη διαιτησία μονομερώς στις εξής περιπτώσεις: α) από οποιοδήποτε μέρος, εφόσον το άλλο μέρος αρνήθηκε τη μεσολάβηση β) από οποιοδήποτε μέρος αποδέχτηκε την πρόταση του μεσολαβητή που απέρριψε το άλλο μέρος Άρθρο 15(3)
Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο. Δυνατότητα Εξαιρέσεων από Υψηλότερης Βαθμίδας ΣΣΕ. Επαναφορά Αρχής Ευνοϊκότερης Ρύθμισης (Με Πρόβλεψη Εξαιρέσεων και Με Πρόταξη των Τοπικών Έναντι των Εθνικών Ομοιοεπαγγελματικών/ Κλαδικών ΣΣΕ). Επαναφορά Επεκτασιμότητας (Με Προϋποθέσεις και Με Πρόβλεψη Εξαιρέσεων). Ίδρυση ΓΕΜΗΣΟΕ/ ΓΕΜΗΟΕ. Προσθήκη Προϋποθέσεων Μονομερούς Προσφυγής σε Διαιτησία
•ΣΣΕ/ Δυνατότητα εξαιρέσεων από υψηλότερης βαθμίδας συμβάσεις: Προσθήκη δυνατότηταςεθνικών/ τοπικών ομοιοεπαγγελματικών και κλαδικών ΣΣΕ θέσπισης ειδικών όρων εξαιρέσεων για εργαζομένους σε επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας, νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού σκοπού και επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, όπως επιχειρήσεις σε καθεστώς προπτωχευτικής/ παραπτωχευτικής/ πτωχευτικής διαδικασίας ή εξωδικαστικού συμβιβασμού/ εξυγίανσης. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, μετά από γνώμη του Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας, εξειδικεύονται τα κριτήρια για τις επιχειρήσεις που εξαιρούνται και καθορίζονται οι κατηγορίες όρων των ΣΣΕ που εξαιρούνται για τις επιχειρήσεις αυτές Άρθρο 53 (8)
•Ίδρυση ΓΕΜΗΣΟΕ και ΓΕΜΗΟΕ: α) Όλες οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων, οι ενώσεις προσώπων και οι οργανώσεις των εργοδοτών και ειδικά αυτές που συνάπτουν ΣΣΕ έχουν υποχρέωση να εγγράφονται στο Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών του Υπουργείου που τηρείται στο πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ β) Στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δημιουργείται Γενικό Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων (ΓΕ.ΜΗ.Σ.Ο.Ε.) και Γενικό Μητρώο Οργανώσεων Εργοδοτών (ΓΕ.ΜΗ.Ο.Ε.), στο οποίο τηρούνται: α) το καταστατικό της οργάνωσης και οι τυχόν τροποποιήσεις αυτού ή πράξη διάλυσής της, β) ο αριθμός των μελών που έλαβαν μέρος στις εκλογές για ανάδειξη διοίκησης, γ) η σύνθεση των οργάνων διοίκησης δ) η έδρα και τα στοιχεία επικοινωνίας και ε) οι οικονομικές καταστάσεις, εφόσον υφίστανται κρατικές ή συγχρηματοδοτούμενες πηγές χρηματοδότησης στην ίδια την οργάνωση ή στις συνδεδεμένες με αυτή οντότητες. Επιπλέον, για εργοδότες ο αριθμός των εργαζομένων που απασχολεί κάθε μέλος της οργάνωσης Άρθρο 54
•ΣΣΕ/ Αρχή ευνοϊκότερης ρύθμισης: Επαναφορά αρχής ευνοϊκότερης ρύθμισης αλλά προσθήκες α) παραγράφου 2: Κλαδική ή επιχειρησιακή ΣΣΕ υπερισχύει σε περίπτωση συρροής με ομοιοεπαγγελματική ΣΣΕ όμως σε περίπτωση επιχειρήσεων με σοβαρά οικονομικά προβλήματα η επιχειρησιακή υπερισχύει της κλαδικής εκτός και αν στην κλαδική έχουν οριστεί εξαιρέσεις και β) παραγράφου 3: Η εθνική κλαδική ή ομοιοεπαγγελματική συλλογική σύμβαση δεν υπερισχύει αντίστοιχης τοπικής Άρθρο 55
•ΣΣΕ/ Επεκτασιμότητα: Επαναφορά επεκτασιμότητας με δυνατότητα εξαιρέσεων: Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας είναι δυνατόν να εγκριθεί το πόρισμα του Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας και να κηρυχθεί γενικώς υποχρεωτική για όλους τους εργαζόμενους ΣΣΕ/ΔΑ με τους εξής όρους: απαιτείται: α) αίτηση που υποβάλλεται από οποιοδήποτε από τους δεσμευόμενους προς τον Υπουργό Εργασίας β) τεκμηρίωση των επιπτώσεων της επέκτασης στην ανταγωνιστικότητα και την απασχόληση και κοινοποίηση αυτής στο ΑΣΕ. Το ΑΣΕ γνωμοδοτεί αιτιολογημένα προς τον Υπουργό λαμβάνοντας υπόψη: α) την αίτηση για επέκταση, β) την τεκμηριωμένη βεβαίωση της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου ότι η ρύθμιση δεσμεύει ήδη εργοδότες, που απασχολούν ποσοστό μεγαλύτερο του 50% των εργαζομένων του κλάδου/ επαγγέλματος και γ) το πόρισμα διαβούλευσης των δεσμευομένων μερών, ενώπιον του ΑΣΕ για την αναγκαιότητα της επέκτασης και τις επιπτώσεις της στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, τη λειτουργία του ανταγωνισμού και την απασχόληση. Όμως: Επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα και βρίσκονται σε καθεστώς προπτωχευτικής ή παραπτωχευτικής ή πτωχευτικής διαδικασίας ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή οικονομικής εξυγίανσης, μπορούν να εξαιρούνται από την επέκταση μετά από αιτιολογημένη γνώμη του ΑΣΕ, ως προς όρους ή ως προς το σύνολο της ΣΣΕ/ΔΑ Άρθρο 56
•ΟΜΕΔ Διαιτησία: Είναι δυνατή η προσφυγή στη διαιτησία μονομερώς από οποιοδήποτε μέρος, ως έσχατο και επικουρικό μέσο επίλυσης συλλογικών διαφορών εργασίας, μόνο: εάν η συλλογική διαφορά αφορά α) επιχειρήσεις δημόσιου χαρακτήρα ή κοινής ωφέλειας, η λειτουργία των οποίων έχει ζωτική σημασία για την εξυπηρέτηση βασικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου β) τη σύναψη συλλογικής σύμβασης εργασίας και αποτύχουν οριστικά οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των μερών και η επίλυσή της επιβάλλεται από υπαρκτό λόγο γενικότερου κοινωνικού ή δημοσίου συμφέροντος συνδεόμενο με τη λειτουργία της ελληνικής οικονομίας. Οριστική αποτυχία των διαπραγματεύσεων θεωρείται ότι υπάρχει, εφόσον σωρευτικώς: (αα) έληξε η κανονιστική ισχύς τυχόν υπάρχουσας ΣΣΕ (ββ) έχει εξαντληθεί κάθε άλλο μέσο συνεννόησης και συνδικαλιστικής δράσης, ενώ το μέρος που προσφεύγει μονομερώς στη διαιτησία, συμμετείχε στη διαδικασία μεσολάβησης και αποδέχθηκε την πρόταση μεσολάβησης. Η αίτηση μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία πρέπει να περιέχει και πλήρη αιτιολόγηση σχετικά με τη συνδρομή των προϋποθέσεων που τη δικαιολογούν, η δε διαιτητική απόφαση που εκδίδεται επί αυτής είναι άκυρη εάν δεν περιέχει και πλήρη αιτιολογία σχετικά με τη συνδρομή των προϋποθέσεων που δικαιολογούν τη μονομερή προσφυγή στη διαιτησία Άρθρο 57
Νόμος Χατζηδάκη. Προϋπόθεση για τη Σύναψη ΣΣΕ η Εγγραφή στο ΓΕΜΗΣΟΕ και η Γνωστοποίηση των Προβλεπόμενων Στοιχείων (Καταστατικό, Αριθμός Μελών με Δικαίωμα Ψήφου, Σύνθεση Διοίκησης, Οικονομικά Στοιχεία σε Περίπτωση Κρατικής Χρηματοδότησης). Οι Αποδοχές που Προβλέπονται από ΕΓΣΣΕ Δεσμεύουν Μόνο τους Συμβαλλόμενους Εργοδότες
•ΣΣΕ/ Διεύρυνση Προβλέψεων: Προσθήκη σε επιχειρησιακές ΣΣΕ διατάξεων για την καταπολέμηση της βίας και της παρενόχλησης και τη διαχείριση καταγγελιών στο πλαίσιο της επιχείρησης Άρθρο 11
•ΣΣΕ/ Ικανότητα Σύναψης: Αν η συνδικαλιστική οργάνωση δεν εγγραφεί στο ΓΕΜΗΣΟΕ ή δεν καταθέσει τα στοιχεία της παρ. 4 (καταστατικά, αριθμός μελών με δικαίωμα ψήφου, σύνθεση διοίκησης, οικονομικά στοιχεία αν έχει κρατική χρηματοδότηση) ή δεν τα τηρεί επικαιροποιημένα, τότε, για όσο χρόνο διαρκεί η παράλειψή της και μέχρι αυτή να αποκατασταθεί, τελούν σε αναστολή ειδικώς τα παρακάτω δικαιώματα της συνδικαλιστικής οργάνωσης και των στελεχών της, τα οποία, είτε για να ασκηθούν είτε για να ελεγχθεί η άσκησή τους, προϋποθέτουν την αποκατάσταση της συγκεκριμένης παράλειψης και συγκεκριμένα: α) αναστέλλονται το δικαίωμα της συνδικαλιστικής οργάνωσης να διαπραγματεύεται συλλογικώς και να καταρτίζει ΣΣΕ κ.ά. Άρθρο 83
•ΣΣΕ/ Δέσμευση: Οι αποδοχές ΕΓΣΣΕ δεσμεύουν μόνο τους συμβαλλόμενους εργοδότες.Βασικοί μισθοί, βασικά ημερομίσθια, κάθε είδους προσαυξήσεις αυτών και γενικά κάθε άλλος μισθολογικός όρος, ισχύουν μόνο για τους εργαζομένους που απασχολούνται από εργοδότες των συμβαλλόμενων εργοδοτικών οργανώσεων και δεν επιτρέπεται να υπολείπονται του νόμιμου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου Άρθρο 97(1)
•ΣΣΕ/ Δέσμευση: Οι υπόλοιπες συλλογικές συμβάσεις εργασίας δεσμεύουν τους εργαζόμενους και εργοδότες, οι οποίοι είναι μέλη των συμβαλλόμενων συνδικαλιστικών οργανώσεων, τον εργοδότη που συνάπτει συλλογική σύμβαση εργασίας ατομικώς και τους εργοδότες που συνάπτουν συλλογική σύμβαση εργασίας με κοινό εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπο ή εκπροσώπους. Βασικοί μισθοί, βασικά ημερομίσθια, κάθε είδους προσαυξήσεις αυτών και γενικά κάθε άλλος μισθολογικός όρος δεν επιτρέπεται να υπολείπονται του νόμιμου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου Άρθρο 97(2)
•ΣΣΕ/ Κωδικοποίηση Διατάξεων: Οι ΣΣΕ ή ΔΑ που θα κατατεθούν από 1.1.2022 οφείλουν να έχουν κωδικοποιημένες τις διατάξεις τους Άρθρο 100 (4)